Co je to PPC a jak zvýšit ziskovost svého eshopu

  • 3.9.2012
  • Kateřina Zedníková

Pokud už máte dostatečně vyladěný eshop, můžete začít uvažovat o dalším zviditelnění Vaší značky (eshopu), zvýšení návštěvnosti a tak i zvýšení objednávek. Nejúčinnější a zároveň i „nejlevnější“ jsou tzv. PPC reklamy (pay per click). PPC- malé inzeráty, které se zobrazí při vyhledávání na Google a Seznamu. Většinou to jsou první 2 inzeráty navrchu stránky a pravý sloupec.

Když si představíte, kolik byste měli třeba platit za billboard, reklamu v rádiu nebo Tv a účinek je v podstatě neměřitelný, tak je PPC nejlepší volba. PPC reklamy můžete mít na Seznamu i Google. Na Seznamu to je Sklik (www.sklik.cz) a na Google – AdWords (adwords.google.com) .

Stejně jako na Heurece, Zboží.cz, Skliku nebo AdWords platíte za každý proklik na Vaše stránky a všude můžete cenu za proklik korigovat spolu s celkovou měsíční utracenou částkou.

Návštěvnost, konverze, hledanost Vaší stránky a mnoho dalšího lze pohodlně měřit pomocí nástroje od Google – Google Analytics (http://www.google.com/analytics/).

Postup zakládání PPC kampaní

Pro registraci na Sklik potřebujete mít založený email u Seznamu a naopak pro PPC účet zase email na Google. Po registraci doplníte své fakturační údaje a už máte polovinu práce odvedenou. Bez fakturačních údajů je účet neplatný. Na obou účtech si musíte nabít určitou sumu peněz, abyste se mohly začít zobrazovat Vaše reklamy. Na Skliku se tento nástroj jmenuje speciálním názvem: „Peněženka“.

Potom po Vás bude Sklik i Google chtít, abyste si založili své první kampaně a sestavy. Neděste se, není to složité. V obou případech je struktura taková: Kampaň->Sestava->KW (klíčová slova) a inzeráty
Na Skliku i Google pak začnete vymýšlet „kostru“ jednotlivých kampaní a sestav. Prostudujte svůj eshop a podívejte se, které kategorie by Vám asi nejvíce prodávaly a na ty se zaměřte. Nezapomeňte cílit jak na dlouhé klíčové slova, tak i na obecné názvy, počítejte ale s jejich vyšší cenou za proklik (CPC). A samozřejmě cilte i na brand.

Kostra kampaní tedy bude vypadat zhruba takto:


Brand
Obecné názvy produktů
Jednotlivé kategorie z Vašeho eshopu bez obecných názvů
Různé akce: Vánoce, Velikonoce, Valentýn, výprodej, …
Pokud máte prodejnu, tak můžete nastavit kampaň na regionální cílení v jejím okolí
Můžete se zobrazovat i na značky konkurence (tzn. využijete jejich KW, ale nesmí se zobrazit v inzerátech)
Můžete vyzkoušet i různé překlepy slov na své produkty (divili byste se, kolik lidí hledá wirpul místo Whirlpool - budete o krok     napřed před konkurencí)

Když už máte rozmyšlenou skladbu Vašich kampaní, můžete začít vše doplňovat do systémů. Klíčových slov v sestavách volte raději méně, než více. Sestavy budou tak silnější a můžete být před konkurencí za mnohem nižší cenu za proklik než oni. Při volbě sestav nezapomínejte na to, že chcete pokrýt celou myšlenkovou mapu vyhledávání zákazníka.

Př.: zákazník chce koupit ledničku a ze začátku neví, jaké jsou typy na internetu.
Hledá:
Lednička-> Lednička Whirpool->Chladnička Whirpool ART 459/A+ NF


Vaším cílem je pokrýt všechny slova ve vyhledávání tak, abyste se zákazníkovi zobrazili na všechny jeho dotazy a je vysoká šance, že si nakonec tu ledničku u Vás nakoupí.

Po kompletním nasázení všech kampaní, sestav, KW přijdou na řadu i inzeráty. Ke každé sestavě si vymyslete tak 2-3 inzeráty. V každém inzerátu volte různé přednosti od konkurence př: doprava zdarma, levně, rychle, popř. uveďte bezkonkurenční cenu výrobku. Po pár týdnech uvidíte, na co lidi nejvíce slyší a ostatní inzeráty můžete pozastavit.

V prvních 2-3 měsících budete kampaně ladit, měřit jejich efektivitu, pozastavovat neefektivní kampaně a popř. přidávat nové. Chování lidí se neustále mění. Vše se pohodlně měří pomocí již zmíněného nástroje Google Analytics.

Pokud se v systémech nevyznáte a nevíte, co je vše potřeba udělat a rozhodně nemáte čas si vymýšlet jednotlivé inzeráty a unikátní klíčové slova, ceny za prokliky, ziskovost, atd. … tak přenechejte iniciativu firmě, která se na to specializuje, popř. firmě, která se zajímá o optimalizace a všechny výsledky za Vás bude měřit. Ušetříte tak svůj čas i peníze zbytečnými pokusy.