Co udělat po založení eshopu, aby byl eshop ziskový

  • 17.10.2012
  • Tomáš Hojgr

Předpokládám, že už máte založený eshop, máte v něm vyplněné kontakty, obchodní podmínky, zadán způsob dopravy a platby (který si může zákazník při objednávce zvolit). Že máte rozmyšlený sortiment, navedené kategorie i produkty. Zkrátka že váš eshop je připravený na první zákazníky.
Teď na eshop musíme ty zákazníky přivést, aby mohli nakoupit a udělat první objednávky.

1) Zaregistrujte se na zbožových vyhledávačích

Nejdůležitější je pro vás (informace z října 2012) Heureka.cz a Zbozi.cz, důležité jsou i Hyperzbozi.cz, Hledejceny.cz.

Registrací na heureka.cz se začnete zobrazovat i na NejlepsiCeny.cz, SrovnaniCen.cz a SeznamZbozi.cz, kam se tedy registrovat nemusíte.
Za pár měsíců, až se Google rozhodne podpořit svůj projekt zbožového vyhledávače i v České republice, nabude na významu i Google nákupy (http://www.google.cz/shopping).

Jak se registrovat na Heureka.cz popisuje samostatný článek.

Tipy pro zvýšení účinnosti Heuréky:

  1. Pojmenovávejte produkty stejně, jak je pojmenovává Heuréka. Pozná váš produkt a nechá zákazníky, aby vás srovnávali s vaší konkurencí. Což potřebujete.
  2. Vyberte u produktu, do které kategorie na Heuréce, se má produkt zobrazovat.
  3. Snažte se o certifikát “Ověřeno zákazníky”. (V nastavení MASTERSHOP.cz zadejte API klíč ověřeno zákazníky, který najdete po přihlášení do Heuréky u konkrétního eshopu.)
  4. Reagujte na hodnocení zákazníků. Komunikující eshop je kvalitnější, než ten nekomunikující. A proto to i Heuréka hodnotí zvýšením hodnocení kvality vašeho eshopu. Za kladná hodnocení poděkujte, na záporná reagujte vstřícně a klidně (nemáte právo na emoce, ty patří pouze do soukromí.)
  5. Mějte zboží skladem, nebo rychle dostupné. Důležitý parametr hodnocení kvality, ale ne jediný. U malých eshopů bývá přebujelý sklad důvodem krachu, proto opatrně. Skladem ano, ale s mírou, abyste to finančně zvládli. Sklad a dobrá cena jsou spíše pro větší eshopy.
  6. Ze startu vám dobrá cena pomůže, uděláte si jméno, budete se na Heuréce zobrazovat výše. Ale platí, že buď konkurujete cenou (pak jste bez peněz), nebo kvalitou servisu (pak jste perspektivní a počet zákazníků vám stále roste). Kvalita servisu = 
    1. Rozumět svému sortimentu. Co prodáváte, byste měli mít osahané, vyzkoušené.
    2. Být ochotný. Raďte zákazníkům, pomáhejte jim.
    3. Buďte odborníkem v oboru. Rozumějte oboru jako celku a raďte všem, kdo o to mají zájem. Nejen svým zákazníkům. (Nezákazník uvažuje: ”On mi poradil, objednám u něj.” A pak je z něj zákazník.)
    4. Komunikujte se zákazníky. Odpustí vám zpožděnou objednávku, pokud ví, že bude zpožděná. Reagujte na jejich dotazy, dávejte jim vědět o stavu jejich objednávky. Nekomunikující eshop je mrtvý eshop.


Zboží.cz a ostatní zbožové vyhledávače vám vygenerují dalších cca 25% objednávek. Proto jsou pro vás důležité. Zejména ze startu eshopu, kdy ještě objednávek není mnoho a proto máte relativně dostatek času, se věnujte kvalitnímu navedení do zbožovývh vyhledávačů. Práce, kterou na nich odvedete se vám mnohonásobně vrátí v dalších měsících. Každá vámi investovaná minuta vašeho času dnes, vám bude vydělávat každý následující den příštích několik měsíců.

2) Zaregistrujte se do katalogů firem

Zatím vám budou stačit záznamy zdarma, především na firmy.cz. Později může být vhodné využít placený rozšířený záznam na firmy.cz, který stojí cca 12tis. Kč a ze startu eshopu se vám nevrátí ihned. Záznam má efekt, když je rozšířený o:

  • možnost se zařadit do více kategorií
  • možnost zadat rozšiřující text
  • vložení akční nabídky


Ostatní katalogy vám zaberou čas, který strávíte registrací do nich, výsledek je přinejmenším sporný. Kdysi se do nich registroval každý, bylo jich desítky. Pak byla vlna, kdy jimi lidé pohrdali a neregistrovali se, dnes je názor nejednoznačný. Je na vás, jestli se zaregistrujete.

 

3) Zaregistrujte se do oborových katalogů

Podívejte se, kde všude najdete své hlavní konkurenty a pokuste se tam dostat taky.
a) hledejte název jejich eshopu, nebo jejich firmy, na Seznam.cz
b) hledejte název jejich eshopu, nebo jejich firmy, na Google.cz
Cílem je najít specifické katalogy věnující se vašemu oboru.

4) Využijte sociální sítě, Facebook, Google+

Jestli máte kamarády na Facebooku, požádejte je, ať se zmíní o vašem eshopu na své zdi. Usnadníte jim to, když text, který si přejete ať postnou na svou zeď, připravíte vy a pošlete jim ho. Obdobně na Google+.

Mějte svůj osobní (ne firemní) profil a svůj eshop si vyplňte do profilu jako vaši webovou stránku. Občas o něm napište nějakou zmínku.

Nezakládejte si firemní profily. Nebudete na ně mít čas. A když uděláte firemní profil, a pak se o něj řádně nestaráte, ublíží vám to. Od osobního profilu nikdo nečeká pravidelnou péči o eshop a proto, vám narozdíl od firemního, může jen pomoci.

5) Využívejte služby Google

Google je kvalitní vyhledávač. Jeho zájmem je, aby lidé využívali jeho služby. A když je využívat budete, odmění vás za to lepšími pozicemi ve výsledcích vyhledávání.

6) Registrujte se na TOPLIST.cz

Je to počitadlo návštěv, ale především katalog stránek, který má vysokou autoritu u vyhledávačů. Čím vyšší návštěvnost vám toplist.cz naměří, tím více vás považují vyhledávače za kvalitní (protože řadí výsledky podle návštěvnosti a první stránky kategorií mají vyšší kvalitu, než ty další v pořadí).

Po registraci je potřeba do nastavení eshopu vložit měřící kód, který vám toplist po registraci vygeneruje.

www.drogerie-dytrych.cz
28.11.2013 20:05:19
www.drogerie-dytrych.cz
Přesně tak na zvýšení návštěvnosti.
Tomáš
4.2.2013 15:07:51
Souhlas
Ahoj Tome,

souhlasím se vším, co je v článku napsáno.

Upozornil bych pouze na bod 5 - nemyslím si, že by google upřednostňoval eshopy za to, že používají jejich google apps.

Na druhou stranu, pokud máte více eshopů, vlastní minisites, atd. a máte to pod jedním účtem v analytics - tak google o Vás ví všechno a například používání minisites bere jako zakázanou techniku a rázem můžete dostat přes prsty... Takže s google opatrně.

Tomáš
www.luxusnipradlo.cz