Eshop nutně potřebuje čísla

  • 28.8.2009
  • Tomáš Hojgr

Klasický případ krásně naběhnutého eshopu. Lehký start, pak se sešlápnul pedál a tím že byl trh nenasycený, akcelerace byla neúprosná. Eshop se dostal do parádních čísel. Lidé v pozadí si mnuli ruce. Jenže trh je neposedný a brzy vznikla konkurence, spolu s ní tlak na ceny. Propadli klasické cenové spirále.

V těchto fázích je potřeba, snad ještě více než předtím, kontrolovat čísla. Oni ale na tento fakt totálně zanevřeli, zřejmě z nevědomosti.

Nyní je situace taková, že začínají holýma rukama zachraňovat potápějící se loď.

Bez statistik to opravdu nejde

A stačilo tak málo! Stačilo se podívat do čísel a najít někoho, kdo by jim je pomohl zorganizovat a následně pomohl, aby se čísla opět zazelenala.

Abych úplně nekřivdil – čísla měli, ale jde o to jaká, a co z nich lze vyčíst. Jejich statistiky byly k danému účelu snad ještě horší než statistiky z Toplistu.

Bylo tam pár grafů, které mi ale nebyly schopny nic nabídnout. Dozvěděl jsem se vlastně jen počet návštěvníků za měsíc, a to ještě za poslední ukončený měsíc. Takže nějaké aktuální data? Ani náhodou. Navíc abych se podíval na jiný měsíc, musel jsem natvrdo změnit url adresu. Jak úžasně User Friendly.

Taky se dalo zjistit, z jakých stránek ti lidé přišli. Bohužel to nebylo nijak odfiltrováno, takže jsem musel sčítat asi 10 položek dohromady, protože všechny byly z fulltextu seznamu, jenom nebyly seskupené. No a to bylo asi tak vše.

Kde jsou klíčová slova a fráze a jejich síla v jednotlivých vyhledávačích, kde je čas strávený na stránkách, hloubka návštěvy, poměr návratů, kde jsou jednotlivé konverze a s tím související charakteristiky?

K čemu by to bylo

Z čísel se dají poměrně jednoduše vyvodit zajímavé závěry. Typickým příkladem může být spuštěná PPC kampaň. Majitelé tohoto eshopu platili Sklik, už ale zapomněli kontrolovat, zda je zněj nějaká návratnost.

Dalším příkladem může být celkem jednoduché zjištění, zda se na stránky opravdu dostávají návštěvníci přes klíčová slova která potřebujete. Protože pokud ano, nakonec nakoupí. Najdou totiž přesně to, co vy jim nabízíte. Neideálnější je, pokud jsou tyto informace ještě provázány s nákupním košíkem a do čísel se zanese i značka zda nákup proběhnul.

Majitel si pak může prohlížet, která klíčová slova jsou pro něj ta nejdůležitější (protože mají největší konverzní poměr). Ta může dále propagovat, aby dostal na své stránky co nejvíce lidí hledajících právě tento produkt. Takovýchto banálních příkladů můžeme vymyslet několik desítek. Bez nich to ale opravdu nejde. Nelze provozovat auto bez toho, aniž byste věděli zda se jezdí vpravo nebo vlevo…

A jaký nástroj na měření

Jednoznačným vítězem je dnes Google Analytics. Je zdarma a je pro standardně velké eshopy a weby vůbec plně dostačující.