Google Analytics - část druhá aneb jak na základní statistiky

  • 26.5.2009
  • Radek Hojgr

Přihlásíte-li se do Google Analytics, zobrazí se vám účty, které máte možnost sledovat. Pod pojmem účet si představte váš eshop.

Klikněte na něj (tedy na www.vas-eshop.cz) a zobrazí se vám přehledy. Těch může být pro daný účet několik, záleží na tom, co vše chcete sledovat a jakým způsobem si přejete získaná data filtrovat. Standardně tam ale budete mít pouze jeden přehled.

Klikněte na Zobrazit přehled, zobrazí se vám Řídící panel.

Úvodní stránka neboli Řídící panel

V řídícím panelu jde o to, abyste měli všechno podstatné co nejdříve "po ruce". Nemůže ale nahradit jednotlivé podrobné statistiky.

Na každou jednu statistiku je možné kliknout a dostanete se do její podrobnosti.

V levé části je hlavní menu, po vybrání se otevřou další podmenu.

V pravé části je to hlavní, co se můžete o svých návštěvnících dozvědět. Celou tuto úvodní stránku je možné změnit a jednotlivé statistiky vyměnit, smazat nebo přidat. Nicméně v základním nastavení je v horní části:

  • graf návštěvnosti za uplynulé období
  • několik číselných vyjádření o návštěvnících
  • odkud jsou návštěvníci vašich stránek
  • odkud k vám přišli (z vyhledávačů, přímo, nebo přes odkaz na jiné stránce?)
  • které stránky jsou nejčastěji navštívené
  • nebo taky grafický přehled cílů, což je nejčastěji objednávka

Návštěvnost

V levém sloupci vyberte položku Návštevníci.

Základní statistikou je hned první podmenu zvaný Přehled. Zobrazí vám graf návštěvnosti.

V jeho pravém horním rohu je možné změnit období, pro které chcete statistiky zobrazit.

Odkud k vám lidé chodí

V levém sloupci vyberte položku Zdroje provozu.

Nejzákladnější statistika je pod položkou Všechny zdroje provozu. Pod grafem se vám zobrazí statistiky zdrojů návštěv (odku k vám lidé chodí). Zdroje návštěv dělíme na 3 druhy:

  1. přes vyhledávače - seznam.cz, google.cz apod.
  2. přes odkazy - z jiných stránek, kde je uveden odkaz na váš eshop. Taky vyhledávače zboží (např. zbozi.cz).
  3. napřímo - lidé zadají vaši internetovou adresu přímo do adresního řádku internetového prohlížeče. Někdy se přičítá taky tzv. "Type-in traffic", což je způsob, kdy zadávají název vaší firmy do vyhledávače. Příklad: Mám firmu xyz a k tomu eshop xyz.cz. Pokud lidé zadají do vyhledávače xyz, předpokládá se, že hledají vaše stránky. Proto takoví zákazníci spadají spíše do kategorie "napřímo".

Pro podrobnější statistiky o jednotlivých zdrojích provozu můžete vybrat z podmenu v levém sloupci:

Přímý vstup

Zde jsou čistě statistické základní informace a grafické znázornění návštěvnosti vašeho eshopu.

Odkazující stránky

Statistika návštěv, které k vám přišly přes nějaký odkaz na internetu. V horní části opět graf. Ve spodní detailní výpis všech nejdůležitějších stránek, které na vás odkazují a ze kterých přišlo nejvíce lidí.

V pravé spodní části můžete zvýšit počet zobrazených odkzaujících stránek.

Mezi grafem a tabulkou můžete změnit záložku z "Použití stránek" na "Cílová konverze" a ve sloupci "Míra konverze pro cíl" potom pozorovat, které zdroje jsou pro vás nejvíce přínosné.

Mírou konverze se rozumí poměr všech návštěv ku počtu těch, co u vás nakoupili.

Záložku "Cílová konverze" je možné v Google Analytics najít na téměř všech stránkách se statistikami.

Vyhledávače

Statistika z menu Vyhledávače je podobná předchozí statistice s tím rozdílem, že na konkrétní vyhledávače můžete kliknout a zobrazí se vám seznam klíčových slov. Jde o seznam nejhledanějších klíčových slov a frází, přes které se na vaše stránky návštěvníci dostali.

Pro seznam, google, volny aj. bude seznam klíčových slov jiný.

Změnou záložky na Cílová konverze můžete vypozorovat, které fráze přivedou nakupující, ne jenom návštěvníky. Tedy čím větší míra konverze pro dané klíčové slovo, tím je pro vás hodnotnější - ti, kteří přes něj přijdou, opravdu nakoupí.

Klíčová slova

Toto podmenu je přehledem všech klíčových slov a frází z různých vyhledávačů.

Kde se lidem líbí nejvíce a kde to rádi nemají

V menu Obsah je možné zjistit, které stránky vašeho eshopu mají lidé rádi více a na ketrých se jim naopak vůbec nelíbí.

Nejlepší vstupní stránky

Tato statistika vypovídá o tom, kam se lidi nejčastěji dostávají při vstupu na vaše stránky. Toho lze využít zejména pro marketingové účely. Nebo taky pro zamyšlení se nad tím, zda to je tak, jak si představujete, zda byste tam nechtěli jiné stránky.

Hlavní výstupní stránky

Opačný význam, kdy je zobrazen seznam stránek, ze kterých lidé nejčastěji odcházejí. Opět to lze využít ke zkoumání trendů. Pakliže je odchod z nějaké stránky výraznější, je potřeba promyslet proč tomu tak je (třeba je na dané stránce něco v nepořádku a liem se to nelíbí).

Opravdu nakupují?

O tom se můžete přesvědčit v levém menu Cíle.

V přehledu je zobrazeno grafické znázornění jednotlivých cílů, což jsou v případě eshopu třeba objednávky. Je možné ale sledovat i registraci zákazníků, využití bonusů apod. Vše záleží na nastavení systému.

Vizualizace cesty

Taje skryté pod tímto menu jsou taky velmi podstatné. Z grafického znázornění průběhů objednávek se dá zjistit, kam lidé v průběhu nákupu odcházejí. Takto zjištěné informace už byly mnohokráte zanalyzovány a na jejich základě se na eshopech prováděly změny.

Poměr těch, co projdou kompletní objednávkou a nebo z košíku odejdou je taky výhodné sledovat. Dají se tak zachytit změny v objednávání, které mohou kupující rušit, nebo jim přímo vadit.

Typickým příkladem je změna dodacích podmnínek (resp. doručovací služby), kdy je od určitého data výrazný pokles nebo nárůst poměru dokončených objednávek (datum je možné měnit, jak bylo psáno na začátku tohoto článku, v pravém horním rohu okna).

Přesnost zobrazovaných dat

Pokud budete měřit návštěvnosti i jiné předvedené statistiky různými nástroji zjistíte, že se mohou lišit. Těch faktorů, které mohou ovlivňovat naměřená data je více a nemá smysl je zde pro naše potřeby uvádět. Pouze jsem chtěl upozornit, že i takto sofistikovaný nástroj, jako je Google Analytics, může zobrazovat malé nepřesnosti.