Google Analytics - část první aneb jak stránky zaregistrovat a přidat měřící kód

  • 28.4.2009
  • Radek Hojgr

Společnost Google je jednou z klíčových inovátorských firem dnešního internetu. Funguje na principu zákaznických potřeb, kde jako zákazníka můžeme určit kteréhokoliv uživatele internetu. Internet je sítí, ve které se musíme orientovat. A orientujeme se v největší možné míře právě díky vyhledávačům, kde Google pomalu přebírá pomyslnou korunu i u nás (v zahraničí je jeho vítězství jednoznačné).

Nejde ovšem jen o vyhledávač. Společnost Google svým zákaznickým přístupem definuje potřeby uživatelů internetu a nabízí jim na míru šité nástroje. Ty Google doslova chrlí dnem i nocí.

Jedním z takových je nástroj pro měření návštěvnosti webů. Jmenuje se Google Analytics a je dnes nejmocnějším nástrojem této kategorie, za který není nutné platit - taková je tradice Google, nechť vydrží co nejdéle J

Google Analytics (GA)

Je služba poskytovaná zdarma. Stačí provést registraci, přidat tyto stránky do svého účtu Google Analytics a nahrát vygenerovaný javascriptový kód do vašich internetových stránek. Tím je spuštěno sledování a statistická data se vám začala shromažďovat.

Takto to bylo ve stručnosti, nyní vše popořadě:

Registrace v Google Analytics

Službu Google Analytics naleznete adrese: http://www.google.com/analytics/

V horní části si změňte jazyk který ovládáte. Doporučuji angličtinu pro ty, kteří s ní nemají problém. Některé překlady totiž mohou mírně mást. My ale raději budeme pokračovat s češtinou.

Po změně jazyka se vám automaticky změní prostředí na české a vy můžete provést registraci. Zde po vás chtějí jen základní údaje.

Přidání vašich stránek do GA

Po provedení registrace a přihlášení můžete rovnou přidat vaše stránky do Google Analytics. V pravé části je možnost „ + Přidat nový účet". Následuje stisk tlačítka Registrace a již můžete zadávat podrobnosti o vaší stránce.

 

Google Analytics - registrace

 

Na další stránce zadáte vaše iniciály i s telefonním číslem (netuším proč to chtějí, ale chtějí to). Nyní stačí souhlasit  s podmínkami a objeví se stránka s kódem, který je potřeba přidat na vaše stránky.

Přidání GA kódu do vašich stránek

Vygenerovaný kód je potřeba umístit na vaše stránky. To znamená, že musíte mít přístup na server (ať už přes FTP nebo jinak). Je potřeba jej umístit na každou stránku, kterou byste rádi sledovali.

Jestliže máte statické stránky (HTML), musíte přidat tento kód ručně na každou z nich a to těsně před HTML značku </body>.

V případě dynamicky generovaných stránek se ve většině případů používá includovaných souborů a tak je základní struktura HTML na všech stránkách použitá z jednoho jediného souboru. Proto kód umístíme pouze jednou.

Daleko lepším způsobem ale je umístit tento kód do samostatného souboru, řekněme analyticstracking.php. Tento soubor nahrát na FTP a před značku </body> umístit pouze odkaz:

require_once (dirname(__FILE__).'/analyticstracking.php');

 

Vygenerovaný kód, který nám ale stačit nebude, vypadá následovně:

<script type="text/javascript">

var gaJsHost = (("https:" == document.location.protocol) ? "https://ssl." : "http://www.");

document.write(unescape("%3Cscript src='" + gaJsHost + "google-analytics.com/ga.js' type='text/javascript'%3E%3C/script%3E"));

</script>

 

<script type="text/javascript">

try {

var pageTracker = _gat._getTracker("UA-xxxxxxx-x");

pageTracker._trackPageview();

} catch(err) {}</script>

Nebude nám stačit ze dvou důvodů:

  1. Neumí pracovat s jinými českými vyhledávači kromě Seznam.cz - ale co třeba jyxo.cz, atlas nebo centrum (a klidně i další)? V dalším textu vám ukážeme, jak GA naučit aby s nimi pracovat uměl.
  2. Neumí ze statistik hledání vyloučit tzv. Type-in traffic - proto budete mít statistiky zdrojů návštěv zkreslené. Vezměme příklad, kdy do vyhledávacího políčka hledající zadá název vaší domény, ovšem bez www na začátku a  cz na konci. Nebo zadá její napodobeninu. Ve velké míře se totiž běžně stává, že hledající ví, jak se jmenují vaše stránky, jen si nemůžou vzpomenout přesně. Přesto je ale nesmyslné, aby se toto zadání počítalo jako zdroj návštěvy přes vyhledávač, když šlo de facto o přímý přístup (přestože hledající nevěděl přesnou adresu).

 

Proto předchozí kód upravíme následovně:

<script type="text/javascript">

var gaJsHost = (("https:" == document.location.protocol) ? "https://ssl." : "http://www.");

document.write(unescape("%3Cscript src='" + gaJsHost + "google-analytics.com/ga.js' type='text/javascript'%3E%3C/script%3E"));

</script>

<script type="text/javascript">

var pageTracker = _gat._getTracker("UA-8001292-1");

//Tady zacina seznam ceskych vyhledavacu

pageTracker._addOrganic("centrum","q");

pageTracker._addOrganic("atlas","q");

pageTracker._addOrganic("zoohoo","q");

pageTracker._addOrganic("jyxo","q");

pageTracker._addOrganic("volny","search");

pageTracker._addOrganic("zoznam","s");

pageTracker._addOrganic("tiscali","query");

//Tady zacina seznam frazi které chci pridat do statistiky pro primy pristup na stranky a vyloucit ze statistiky pristupu přes vyhledavace

pageTracker._addIgnoredOrganic("religis");

pageTracker._addIgnoredOrganic("religis.cz");

pageTracker._addIgnoredOrganic("www.religis.cz");

pageTracker._addIgnoredOrganic("religis cz");

pageTracker._addIgnoredOrganic("www religis cz");

pageTracker._initData();

pageTracker._trackPageview();

</script> <?php

// End Kód sledování Google Analytics

?>

 

Přidání dalšího vyhledávače

Pokud byste si chtěli přidat další z vyhledávačů, stačí zjistit, jaký se nazývá jejich parametr pro vyhledávání v URL.

Jako názorný příklad můžeme uvést hned z prvních vyhledávačů - centrum. V uvozovkách je „centrum" a potom „q". Jak jsme přišli na „q"?

pageTracker._addOrganic("centrum","q");

Zkuste na stránkách www.centrum.cz něco najít. Adresa pak nebude www.centrum.cz, ale bude:

http://search.centrum.cz/index.php?charset=utf-8&q=religis&kibitz=0&mt=2&mts=1&sec=mix

Vy musíte najít název parametru, který je před hledaným slovem. No a pokud v řetězci najdeme religis, parametr se jmenuje q. Toto q dáme do uvozovek a je vyhráno.

 

Přidání fráze do statistik pro přímý přístup

Jak jsem se už zmiňoval, ze statistiky přístupu z vyhledávačů je vhodné vyčlenit hledané fráze, které jsou přímo odvozené z názvu domény nebo firmy. Je vhodnější tyto fráze začlenit přímo do statistik přímého přístupu. Přímý přístup je ten, kdy hledající zadá požadovanou adresu přímo do adresního řádku prohlížeče. Nemusí si ale na přesný název adresy vzpomenout a proto hledá podle toho, co si zapamatoval.

Řekněme, že je vhodné vyloučit alespoň kombinace přidané do výše uvedeného skriptu. Adresa www.religis.cz je ale jednoduchá, složená pouze z jednoho slova. Stává se, že jsou domény o více slovech. Potom je situace složitější - měly by se eliminovat veškeré kombinace doménového jména.

Tedy v případě webu s adresou: www.louza-formik.cz je vhodné vyloučit následující kombinace:

Louza formik, louza, formik, www louza, www louza formik, www louza formik cz, www formik, www formik cz.

Samozřejmě je ale nesmyslné vylučovat z hledání takové fráze, na které optimalizujete a adresa domény je s nimi shodná.

Tedy v případě www.preprava-slonu.cz asi nebudete vynechávat: Preprava slonu

 

Nastavení vašich stránek v Google Analytics

Jakmile jste prošli umístěním kódu a zobrazila se vám stránka se seznamem webových stránek, je potřeba provést detailnější nastavení. V seznamu vašich stránek máte prozatím pouze onu novu stránku. V pravé části je možnost „Upravit". Dostanete se do sekce, kde je potřeba zjistit, zda máte měřící kód na dobrém místě a bez chyby. V pravém horním rohu vyberte volbu „Zkontrolujte stav".

Jestliže se vám na následující stránce zobrazila v dolní části žlutého okna hláška: „Služba Analytics byla úspěšně nainstalována a nyní probíhá sběr údajů.", je vše v pořádku a vy máte svůj první web nastavený.

Samotné zobrazení statistických údajů se začne zobrazovat nejdříve za několik hodin. Aktualizace probíhá vždy co 24 hodin a tak záleží, kdy jste své stránky do Google Analytics zařadili.

 

Radek Hojgr