Google Analytics - úvodní část aneb proč vlastně?

  • 3.4.2009
  • Radek Hojgr

Máte internetové stránky? Máte internetový obchod nebo i jiný internetový projekt? A investujete do zviditelnění těchto stránek nějaké finance? Jakým způsobem potom měříte, zda se vám investice vracejí? Pokud prozatím neměříte, nebo nevíte jak, tak právě pro vás je následující série článků.

Proč vlastně měřit návratnost investic

Stejně jako i v jiných oblastech podnikání, je potřeba i na internetu měřit návratnost investic. Jednoduše proto, abychom zjistili, zda se nám investice vyplatí. Nebo si dovedete představit realitní kancelář, která investuje do televizní reklamy a nesleduje přitom nárůst počtu zájemců, nárůst poptávek? Přiznejme si, že by to bylo přinejmenším podivné. Nebo prodejna zdravé výživy spustí reklamu v místním časopise. Stojí je několik set korun za týden. Myslíte, že nebudou sledovat, zda se jim tyto vynaložené prostředky vrátí na nárůstu zákazníků a objednávek?

Takže důvody jsou jasné. Měříme návratnost investic, abychom nevyhazovali peníze oknem. Jak je ale měřit na internetu?

Pomůže Google Analytics

Google Analytics je analytický nástroj od společnosti Google. Zjišťuje a zaznamenává, jak a kde se vaši návštěvníci na webu pohybují, na co reagují pozitivně a naopak. Výsledky následně prezentuje buď v podobě grafů, nebo tabulek. Jaké základní statistiky je schopen zaznamenat:

  • Návštěvnost
  • Celkovou dobu návštěv
  • Hloubku návštěv
  • Zdroje návštěv
  • Míru konverze
  • Oblíbené vstupní a výstupní stránky
  • Procenta návratnosti uživatelů
  • Geografické rozložení návštěvníků
  • A mnoho jiného

Na všechny tyto body (doufám, že i jiné) v našem seriálu doufám dojde. Nyní vám nemusí nic říkat, vše bude vysvětleno.

Konverzní poměr je nejdůležitější

Míra konverze neboli konverzní poměr je jedním z nejdůležitějších faktorů vašeho internetového projektu. Ať už se jedná o klasické internetové stránky, internetový magazín nebo internetový obchod, vždy jde o nějaký záměr. Vždy chcete, aby se návštěvník stránek choval určitým způsobem, třeba aby kliknul na reklamu nebo nakoupil zboží.

Míra konverze pak udává poměr všech návštěvníků ku počtu těch co klikli na reklamu nebo nakoupili.

Sledovat návštěvnost je nesmysl

Návštěvníků hromada, zákazník ani jeden. Jako majitele webu nezajímavý fakt. Přesto se konverzí návštěvníků na zákazníka zabývá prozatím velmi malé procento webmasterů.

Proč? Prozatím nezachytili ujíždějící vlak. Tytam jsou doby, kdy stačilo hlídat pouhé počty návštěvníků. Weby se začlenily do standardních prodejních kanálů. Jen stěží byste v kamenném obchodě s elektronikou sledovali pouze počet návštěvníků. Zajímá vás prodejnost. Z toho jste placeni.

A stejně tak je tomu dnes i na webu.

Google Analytics používáme, abychom vás mohli sledovat

Máme návštěvníky, několik tisíc denně. Ale neklikají na reklamu, případně nenakupují. Otevřeme Google Analytics a začneme zjišťovat proč. Začneme prohlížet data, která jsme o vás nastřádali. Víme, kudy jste prošli, kudy vstoupili a kudy odešli. Víme, jak dlouho jste se zdrželi a jak hluboko jste se při své návštěvě zanořili. Taky do určité míry můžeme zjistit, proč jste odešli. Vyvodíme z toho závěry a web upravíme tak, abyste příště zůstali déle, abyste neodešli bez nákupu.

To vše ale až v dalších dílech a snad i praktických ukázkách.