Jak vybrat dodavatele pro internetový obchod

  • 14.9.2009
  • Tomáš Hojgr

Mnoho především začínajících obchodníků má problém najít dobré dodavatele pro svůj internetový obchod. Buď mají problém oslovit dodavatele, nebo mají nespolehlivého a pro internetový obchod nevhodného dodavatele.

Co by měl dobrý dodavatel splňovat:

  • Měl by mít co nejširší a kvalitní sortiment
  • Velkou část zboží by měl mít skladem, měl by mít co nejkratší dodací lhůty
  • Měl by být otevřený k jednání – o cenách, akcích, zpětných odběrech, zpětných bonusech
  • Měl by mít své zboží profesionálně nafocené, případně by měl vlastnit práva k fotkám
  • Měl by vám dát zboží na fakturu s co nejdelší splatností
  • Brát zboží přímo od výrobce je výhodnější, než od velkoobchodu


Jak najít dodavatele

Projděte internet, poohlédněte se po okolí. Pokud dodavatel nemá internetové stránky, není to na škodu. Doporučuju vybrat si více firem pro jeden sortiment, zavolat jim, a porovnat je: Jak komunikují, jaké nabízí dodací podmínky, určitě řešte cenu dopravného apod.

Malý dodavatel má tu výhodu, že s ním navážete osobnější vztah a budete pro něj důležitým partnerem. Nebude mít však tolik zboží na skladě a možná nenabídne takové ceny, jako velký dodavatel.

Velký dodavatel má většinu zboží skladem a je schopen nabídnout lepší ceny. Osobní vztah s ním však navážete složitěji a nejste pro něj tak klíčový.

 

Dodavatele mám, co dál?

Snažte se co nejdříve navázat osobní vztah s vybraným dodavatelem, nechte si radit. V začátku není až tak důležité tlačit na cenu, důležitější je postavit vztah na pevných základech. Pokud budete mít kvalitní vztah, dostanete se na úplně jiné ceny, než když od začátku půjdete po ceně.

Domlouvejte se svým dodavatelem různé akce. Určitě se stane, že se dodavatel bude potřebovat zbavit nějakých ležáků na skladě. Nebo získá od výrobce slevu na nějaké zboží. Snažte se toho využít a prodávejte takovéto zboží v akci.

Pokud budete „dělat čísla“, domluvte s dodavatelem delší splatnosti, případně vytvořte si před sezónou sklad, který mu zaplatíte až po sezóně. Domluvte zpětné odběry, zpětné bonusy a další motivační prvky.

 

Závěrem

Kvalitní dodavatel je jedním ze základů vašeho podnikání na internetu. Vyděláte mnohem více a s menšími starostmi.