Jak vytvořit článek, který je hodně čtený + 1 TIP na závěr

  • 8.4.2015
  • Tomáš Hojgr

Píšete články a nikdo je nečte? Nebo se odhodláváte psát a nevíte o čem? Tak to změňte!

1) O čem psát - Téma článku

Inspiraci hledejte u svého publika. Pište o tom, na co se vás ptají, nebo v čem často chybují.

Projděte si emaily. Projděte si zápisky ze schůzek. Vzpoměňte si na pár telefonů. Projděte diskusní fóra a Facebook a přečtěte si, na co se lidé často ptají. A o tom pište.

2) Osnova článku

Než začnete datlovat hned první myšlenku, zamyslete se. Jak o tématu uvažuje cílová skupina.

Nadpis

Nadpis je základ. Platí to v novinách, knihách, televizních programech. Přilákejte pozornost nadpisem svého článku. Jak?

Kupte si bulvární noviny a podívejte se, jak dělají nadpisy oni. Jsou v tom profíci. Každý nadpis sděluje obsah, vzbuzuje zvědavost, slibuje něco zajímavého.

Nadpis by měl popsat problém, kterému se věnuje, a slíbit jeho řešení.

Obsah

Začněte popisem výhod. O co bude čtenář bohatší, když váš článek přečte.

Sepište si hlavní myšlenky, které chcete sdělit. Abyste na nic nezapoměli. Pak je seřaďte tak, aby na sebe navazovaly. Stačí nadpisy a podnadpisy, text doplníte později.

3) Text, styl

Rozhodněte se, jakým stylem chcete psát. Ve všech článcích pro stejnou cílovou skupinu byste měli používat stejný styl. Odborná úroveň, odkazování na externí zdroje (jak moc, na jak autoritativní, odkazovat jen na české nebo i na zahraniční zdroje), míra spisovnosti, tykat/vykat, délka vět, délka článku/seriál.

4) Korektura, copywriting

Má-li být článek čtivý, spolupracujte s copywriterem. Upraví tu a tam slovo a získáte naprosto novou, vyšší hodnotu.

5) Propagace

a) Prolinkovat

U eshopů prolinkujte článek s těmi produkty i kategoriemi, se kterými souvisí. Máte-li článek o tom, jak vybrat vysavač, musí být odkaz viditelně vidět na každé stránce, kde vysavače jsou.

Pokud jde o vysavač ETA, a na eshopu máte stránku značky ETA, dejte odkaz i tam.

b) Poslat emailem

Pošlete článek emailem těm, kteří se u vás k odběru novinek přihlásili.

c) Facebook, twitter

Postněte název článku, ideálně s nějakou vtipnou fotkou.

d) Diskusní fóra

Projděte internet. Najděte, kde se lidé ptají na to, na co jim váš článek kvalitně odpoví. A reagujte na jejich dotaz vložením stručné odpovědi přímo na jejich dotaz, a doplňte to textem ve smyslu:" Celý článek o tom tématu je tady:www.xy.cz/abc"

Důležité je, abyste odpověděli na dotaz už na té stránce, kde se člověk ptal. Pokud dáte do fóra jen odkaz, budou vás považovat za neochotného spamera, místo ochotného odborníka.

Když odpovíte už tam, navíc svou odpovědí získáte jednak relevantní text v okolí vašeho odkazu, což milují vyhledávače. A jednak se vaše odpověď bude zobrazovat ve výsledcích hledání ve vyhledávačích, i na tom fóru, takže když odpovídáte kvalitně, budou na vás víc klikat.

e) Sitemap, seznam článků

Měli byste mít zajištěno, aby se nový článek objevil v sitemapě. Pokud nevíte, co to je, poraďte se se svým správcem webu/eshopu. Pomocí sitemapy se vyhledávače dozví, co je u vás na stránkách nového, aby to mohly zařadit do svých výsledků vyhledávání a přivést vám tím další čtenáře.

Měla by existovat stránka s přehledem článků, kde se ten nový článek zobrazí nahoře už ve chvíli, kdy jej zveřejníte. Vyhledávač si bude pamatovat, že se tahle stránka často aktualizuje a bude se na ni rád vracet. O to dřív se dostanete do jeho výsledků vyhledávání a o to raději vás bude mít.

f) Vyšší dívčí

U některých typů článků může být vhodné udělat prezentaci a nahrát ji na slideshare.net, což pro vás bude další zdroj návštěvnosti.

Někdy může být snadné udělat z článku videoverzi, nebo audioverzi. Videoverzi lze nahrát na youtube.com, vimeo.com.

A Perličkou na konec je spuštění PPC kampaně, která bude článek propagovat.

6) Vyhodnocení

Se svým analytikem se podívejte, kolik lidí a odkud si ten článek přišlo přečíst. A máte-li eshop, zjistěte, kolik vám díky článku přišlo objednávek, s jakou průměrnou hodnotou objednávky, na jaký sortiment.

7) Poučení se a tvorba dalšího, lepšího článku

Přemýšlejte nad dalšími, čtenějšími tématy. Nabídněte lidem radu zdarma, oni vám sami řeknou, co je zajímá a můžete o tom pak napsat.

Dělejte si poznámky a evidujte si, odkud k vám lidé chodí. Podporujte současné zdroje návštěvnosti a hledejte nové příležitosti, kam svůj článek ještě umístit.

TIP na závěr

Martin Snižek velmi pěkně popsal, jak psát samotný text článku. Má to na svém webu: Praktické tipy pro copywriting