Klíčové faktory ovlivňující vyšší návštěvnost eshopu

  • 23.6.2009
  • Tomáš Hojgr

1) Optimalizací pro vyhledávače (SEO)

Vyhledávač je např. políčko na www.seznam.cz , do kterého zadáte text a stisknete tlačítko hledej. Lidé v česku to hodně používají, a rádo takto hledá většina čechů (v červnu 2009 cca 65%, zdroj TopList.cz - http://toplist.cz/global.html).

Optimalizace pro vyhledávače znamená, že uděláte svůj eshop tak atraktivní, abyste se zobrazovali na prvních místech. Samozřejmě stačí být mezi prvními, když lidé ve vyhledávači hledají něco z vašeho sortimentu.

Kvalitní obsah

Dělá se to tak, že máte na eshopu hodně textů souvisejících s vašim sortimentem. Tyto texty musejí být bohaté na slovní spojení z vašeho sortimentu. Musejí být čtivé, aby zaujaly i vaše zákazníky. A měly by být vlastní, ne vykradené z jiných webů.

Aktualizovaný a aktuální obsah

Vyhledávače mají rády ty eshopy, které mají každou chvíli něco nového, co se sortimentem souvisí. Můžou to být novinky v oboru, nová nabídka, nákupní rádci.

2) PPC reklamou

PPC = pay per click = zaplať za kliknutí.

V česku tento systém používají dva největší vyhledávače www.seznam.cz a www.google.cz. U seznamu se systém jmenuje sklik a více informací o něm najdete na adrese https://www.sklik.cz/. U Google se jmenuje adwords a najdete více informací na adrese http://adwords.google.com/

Jak funguje PPC

Řeknete, na jaká slovní spojení chcete, aby se vaše reklama zobrazovala. Např. levné pneu. Když pak někdo ve vyhledávači hledá levné pneu, zobrazí se vaše reklama v rámečku označeném jako reklama. Ale je hodně vidět, a lidé budou na vaši reklamu klikat.

Zadáte si titulek a stručný popis, který se má lidem v reklamě zobrazovat. A když na vaši reklamu kliknou, dostanou se na váš eshop. Vy zaplatíte předem známou cenu za to, že někdo klikl a dostal se na váš internetový obchod.

Ceny za kliknutí si předem nastavíte. Zobrazuje se reklama toho, kdo je ochoten za kliknutí zaplatit více.

Cena PPC

Je potřeba měřit, kolik lidí z PPC na vašem eshopu nakoupilo, a kolik vám tyto objednávky vydělaly. Pak zisk rozpočtěte mezi náklady a zjistíte, jestli se vám PPC vyplatilo.

Příklad: za klik nabídnete 5Kč. Přes PPC na váš eshop příjde 100 lidí, stálo vás to tedy 500Kč (5*100). Z těchto lidí ale byla jen jediná objednávka, na které jste vydělali 600Kč. Takže jste 100Kč v zisku (600 - 500) a PPC se vám vyplatilo.

3) Vyhledávače/srovnávače cen

Velmi cenný zdroj návštěvnosti. Zejména u produktů, kde zákazník nepotřebuje poradit. Ví co chce, je mu jedno kde to koupí, ale jde po ceně.

Příkladem je vyhledávač cen www.zbozi.cz, který patří seznamu (www.seznam.cz). Zákazník tam zadá, že hledá hodinky casio a zobrazí se mu všechny typy hodinek u největších prodejců hodinek v česku. Vidí u nich cenu, u většiny i skladovou dostupnost. Zákazník pak rozklikává jeden shop za druhým a prochází nabídku přesně toho co hledá, na jednotlivých shopech.

Nejpoužívanější jsou:

Jak dostat svůj eshop na vyhledávače cen?

Většina z nich je zdarma a nabízí nějakou formu zvýraznění za peníze. Dobře fungují, ikdyž nic nezvýrazníte.

Je potřeba, aby vám váš správce eshopu vyrobil XML soubor s vašim sortimentem. Tzv. XML feed (čti XML fíd).Specifikace XML souboru je např. na adrese http://napoveda.seznam.cz/cz/specifikace-xml.html, nejčastější chyby pak na adrese http://napoveda.seznam.cz/cz/chyby.html. Soubor musí být vytvořen tak, aby obsahoval vždy aktuální nabídku. Vyhledávače tento soubor budou číst jednou za týden, nebo i denně. Výroba takového souboru bude stát v řádech stokorun.

Tento soubor je stejný u všech vyhledávačů cen. Jakmile ho váš správce vytvoří, ať vám pošle jeho Url adresu, a vy se s touto URL adresou zaregistrujete na každý vyhledávač cen zvlášť.

4) Mailingem - Péčí o současné zákazníky

Je mnohokrát spočítáno, že lacinější je získat druhou a další objednávku u stávajícího zákazníka, než získat první objednávku u zákazníka nového. Ten kdo už u vás nakoupil, vás zná, ví že je vše ok, a nemá zábrany koupit opakovaně.

Dejte svým zákazníkům vědět, co nového u vás najdou. Koupil si někdo ty hodinky casio? Nabídněte mu za půl roku nový model těchto hodinek. Nakoupil u vás zákazník letní pneumatiky? Nabídněte mu na konci léte i zimní.

Jinak riskujete, že si na vás nevzpomene a nakoupí jinde.

Pokročilými technikami

Mezi pokročilé techniky patří např. Micro weby, Satelitní eshopy, ale o nich bude některý z dalších článků.