Rozpor vyhledávačů v Česku

  • 14.10.2009
  • Tomáš Hojgr

Na českém internetu dominuje vyhledávání Seznam.cz, jeho podíl ale klesá ve prospěch celosvětového lídra Google.com. Jak a na koho optimalizovat, každý má jinou taktiku.

Google má u nás 30%, Seznam 65%. Pro české internetové obchody je tedy seznam.cz důležitější, než google.

Moje zamyšlení je o tom, jestli:

  • být první na seznamu a na googlu nebýt vidět
  • být vidět na obou vyhledávačích, ale ne první
  • nebo dělat SEO ala Marek Prokop (drahé, dlouhodobé, úspěšné na Google i Seznamu)

Našim zákazníkům s marketingem radíme tak, aby byly jejich internetové obchody vidět s rozumnými náklady. Nestaráme se jak to dělá Coca Cola, ale zajímá nás každodenní úspěch klasického českého internetového obchodu, který obhospodařuje tým dvou až pěti lidí. Tito zákazníci nemají s penězi problém, daří se jim, ale zvažují jak peníze investovat rozumně. A to je naše práce.

Seznam.cz

„Hloupý“ fulltextový vyhledávač, který je v česku nejpoužívanější. Vyhovuje mu brutální síla, a spoustu chyb vám odpustí a nechá vás vysoko ve výsledcích vyhledávání. Optimalizovat se na něj dá s dlouhodobými výsledky. Ikdyž mění algoritmy vždycky v sezóně, tedy v nejmíň vhodnou dobu, kdy české internetové obchody mají sezónu (vánoce, jaro, konec léta), dá se udržet vysoko dlouhodobě. Nevadí mu lišty, spousta „SEO prznitelů“ dělá obsah fušersky (zkopírované texty odjinud, nevalidní HTML, duplicitní H1 několikrát na stejné stránce) a seznam je má stejně rád.

Google.com

Rozumný vyhledávač, na který můžete optimalizovat jak chcete, ale stejně má svou hlavu. Nahoru vás dá až po pečlivé a systematické práci v řádu měsíců. Chyby neodpouští (vadí mu výpadek serveru, podfuky v SEO, duplicitní obsah na více adresách, vadí mu odkazové lišty). Algoritmus má stabilní – „měj kvalitní internetový obchod a dám tě nahoru“.

Dilema

Co teď? Dokud je seznam „hloupý vyhledávač“, nechceme utrácet za techniky dlouhodobého SEO a ty efektivní pro seznam nedělat. Když ty efektivní pro seznam.cz a nepříliš drahé děláme, seznam nás miluje a máme nahoře prakticky všechno, co optimalizujeme. Jenže to vadí Googlu, a to čím dál víc.