SEO v2.0

  • 3.4.2009
  • Tomáš Hojgr

SEO jsou optimalizace pro vyhledávače. Jde o to, že lidé dnes většinu informací hledají na vyhledávačích zadáním hledaného slova, nebo slovního spojení. A kdo se zobrazí mezi prvními výsledky, vyhrál.

SEO kdysi byl boj o to, být první na slovo, které je hodně známé a lidé ho hodně hledají. Např. pneumatiky, chorvatsko, dovolená, atd. Dnes už to neplatí tak doslova. Stále je fajn být vpředu na tato slova. Ale firem, které tam chtějí být, přibývá, a tím rostou i náklady na to, na takové slovo vpředu být.

SEO je matematika. Když prodám jeden kus zboží za stokorunu, z toho mám marži deset korun, nemůžu dát do propagace takového produktu patnáct korun. Spousta firem to dělá, jednoduše si nespočítají náklady a ziskovost svých produktů a propagaci dělají citem: „Tady je dobré reklamu koupit, tady ne, no a asi by bylo dobré být i na toto slovo na první stránce výsledků vyhledávání na seznam.cz."

Nové pojetí SEO už není jen SEO

Je potřeba vidět SEO jako komplex faktorů, ovlivňujících úspěšnost internetového obchodu (v našem případě, věnujeme se výrobě a provozu internetových obchodů). Stávalo se, že zákazníky přilákáme špičkovou pozicí ve vyhledávačích, ale před nákupem byl zákazník nucen se registrovat. To ho odradilo a šel nakoupit jinam.

Stávalo se, a v mnoha internetových obchodech se ještě děje, že náklady na SEO nemají vyčíslené, protože to „bastlí" jejich správce sítě.

Stávalo se, že internetový obchod má špičkové SEO, je zoptimalizovaný naprosto výborně. Ale všechna slova, na která shop optimalizoval, přitahovala zákazníky na titulní stránku a nikam jinam.

Další problémy související se SEO

  • nekvalitní navigace v rámci shopu a zákazník je zmatený a s pocitem nejistoty raději odejde
  • špatná orientace a zákazník neví, kde je
  • nečitelnost - spousta internetových obchodů používá červené písmo na černém pozadí, šedé texty na bílém pozadí, příliš malé písmo. Zákazník ikdyby chtěl, nemůže nakoupit, protože nevidí co vidět má.
  • chybějící obchodní podmínky
  • nemožnost tisku (zákazník by si rád něco vytiskl, v klidu o tom popřemýšlel a vrátil se)
  • chybějící, nebo špatně vyplněné kontakty (nedůvěra zákazníka)
  • a ostatní problémy na stránkách shopu.

Když na internetový obchod trpící těmito chorobami přivede SEO zákazníka, internetový obchod si sám sníží účinnost SEO na minimum.

Nové techniky a náhled na SEO

Rozpočet - nemá smysl dělat SEO, jestli předem nevíte, kolik si můžete dovolit investovat. A začít cokoliv bez předem známého rozpočtu, který se může v půlce nečekaně změnit, je plýtvání časem.

Strategie - podle cílové skupiny zákazníka, produktů, které prodává a charakteru trhu je potřeba stanovit strategii, a té se potom držet. Je rozdíl dělat SEO pro rychloobrátkové zboží (třeba zubní pasty), kde když naučíte zákazníka nakupovat, bude se vám vracet, a nebo pro shop s elektronikou, kde zákazníka sice získáte, ale vrátí se vám za pět let, nebo vás doporučí přátelům.

Kvalitní internetový obchod - přiveďte si zákazníka a pak ho nenuťte lézt ke kase po žebříku.

LongTail - zaměřte se na kvanta slov, která s vašimi produkty souvisí. Přilákejte lidi na bohatý přirozený text. Ten obsahuje spoustu tvarů, nevyhýbejte se překlepům (lidé při hledání překlepy dělají).

Meření SEO

Vykašlete se na sledování pozic, jestli jste první, nebo druzí. Radši se starejte o počet objednávek a marži, kterou z nich máte. Hlavním cílem internetového obchodu je zisk. Ne dobrý pocit, že jste první.

 

Tomáš Hojgr