Srdce velkých eshopů

  • 29.6.2011
  • Tomáš Hojgr

Neudržitelnost růstu už zabila nejednu firmu. Majitel je nepostradatelný, rozhoduje o všem, je vševědomý. Jestli to je pravda

 

  • špatně si vybral lidi kolem sebe
  • je to vůl a ne podnikatel
  • je jen otázkou času, kdy zkrachuje

 

Proč?

1) Kdyby si vybral kvalitní lidi, mohl by se na ně spolehnout. Kdyby se jim věnoval, měli by zájem, byly by motivovaní, své práci by rozuměli. A díky tomu, že by každý z lidí dělal jen malý okruh činnosti, dělal by ho s větším klidem, větší rutinnou, a tudíž s méně chybami a kvalitněji.

2) Zkrachuje, a může si k tomu vybrat hned z několika cest. Jako nepostradatelný jedinec nebude všechno stíhat. Takže buď nestihne obsloužit všechny své zákazníky, nebo je obslouží nekvalitně. Obojí povede k tomu, že se to rozkřikne, a konec.

3) Další možnost je, že se "utaví", dřív než zkrachuje. Vyhoří. Dojde mu energie. A když to utáhne svou vůlí, selže mu nervová soustava. V dnešní době jsou onemocnní nervové soustavy běžná, častá, a ve světě plném stresu se jim dá předejít obtížně. Vyhořelý majitel = opět krach.

A proč je vůl, a ne podnikatel?

Protože podnikatelé jsou inteligentní lidé. Nemusí být géniové. Ale dokázali vybudovat firmu, což o jejich inteligenci svědčí. A kdyby ji použili, zavedli by firemní procesy.

Firemní procesy

Místo pobíhání do nikam, místo neustálého řešení toho samého problému už po sté (zákazník reklamuje, dodavatel upravil ceny, ...) zvládne to samé a kvalitněji někdo jiný. Stačí ve firmě mít zavedeny procesy.

Majitel sedí, poptává se zaměstnanců, jak jsou spokojeni. A přemýšlí, jak rozvíjet firmu dál, jak růst, jak zvednout zisky. Svůj čas investuje rozumně.

Proces je kuchařka

Říká zaměstnancům, jak se chovat v 90% rutinních situací.

 

  • Zaměstnanec odvádí lepší práci, protože pracuje vždy podle stejného scénáře, na který se dá spolehnout.
  • Zákazník je spokojenejší, protože mluví s lidmi, kteří přesně ví, co mají ve které situaci dělat, a jsou schopni mu pomoci.
  • Firma ušetří, protože neexistují prostoje v čekání "co na to řekne šéf", kdy zaměstnanci sedí a čekají, až si šéf udělá čas a rozhodne.
  • Ve firmě je příjemná atmosféra, protože se nikdo nebojí, zda neudělal něco špatně. Co je správné, je dáno písemně a pro lidi je jednoduché dělat něco správně, když ví, co se za správné považuje. Zvlášť, když za správné, je považovaná ta samá věc v pondělí i v úterý, ... a co je správné se neřídí podle toho jak se vyspal šéf.

Procesy ve velkých eshopech

Umožňují oddělení rutinny, od vedení firmy. Firmu tak lze snadno řídit, má konstatně dobré výsledky.

V případě prodeje firmy si zákazník ani nevšimne, že firmu ovládá někdo jiný. Zaměstnanci podávají stále stejný výkon s nízkou chybovostí a vysokou efektivitou.

Zaměstnanci se nejvíc platí za kvalitní přemýšlení. A nemusí-li zaměstnanec přemýšlet mnoho, protože jsou rozumy už sepsány v procesech, lze na ono místo najmout levnější pracovní sílu. Při její výměně je nováček rychleji zaučitelný - prakticky bez výpadku.

 

Konstance
22.1.2012 14:05:31
malý e shop
Jak poradíte smenším e shopem. Jak na něho upoutat pozornost, když nelez investovat finanční částky do reklam v TV. Je tu schopnost výtvarného směru, a je tu i dobrá vyjadřovací schopnost, ale s tím, kam aby se nemusely investovat značné finance? Před časem jsme zveřejňovaly kreslený humir. Jsou různé prodejní akce, jsou kulturní akce, jak se připojit? Jedná se o prodej punčoch a dámského prádla. Díky za radu nebo nápad.
Cenoměr.cz
24.7.2012 20:55:53
Re: malý e shop
Dobrý den, spustili jsme službu Cenoměr.cz (www.cenomer.cz), kde můžete zdarma zaregistrovat svůj e-shop. Tato služba je pro ty obchody, kteří jsou aktivní ve vyhledávání nových zákazníků a pouze nečekají až si je někdo najde. Tak to pro začátek můžete zkusit.
Tomáš Hojgr
10.2.2012 17:27:41
Re: malý e shop
Dobrý den,
ne vždy se vyplatí eshop držet při životě. Zrovna oblast spodního prádla je na českém internetu pokryta výborně. Je v ní velká konkurence, rozmazlení zákazníci (zvyklí zboží vracet a vyměňovat). Obrovská škála velikostí a barev, která je finančně nákladná na udržení skladu.

Zvažte, čím jste unikátní. Když najdete něco hodnotného, v čem jste opravdu výrazně jiní a lepší než konkurence, napište mi to a vymyslíme jak dál.

Hezký den, Hojgr