Výměna odkazů - základní instrukce pro provozovatele eshopu

  • 3.4.2009
  • Tomáš Hojgr

Počet a kvalita odkazů, které vedou na vaše stránky jsou dnes jedním z nejklíčovějších faktorů SEO. Pojďte se podívat na základní popis výměny odkazů okem majitele několika eshopů, Ondřeje Eliáše, který je zároveň obchodník konzultant firmy na výrobu internetových obchodů - RELIGIS s.r.o.

Proč vyměňovat odkazy

Výměnou odkazů je myšleno to, že vy si na web umístíte odkaz směřující na cizí web a na cizí web (dále jen partnerský web) bude umístěn odkaz směřující na váš web.

Odkazy vyměňujeme, abychom si zvýšili ranky. Rank je jakési hodnocení kvality webu z pohledu vyhledávače. Je to jeden z faktorů, který má přímý vliv na výši umístění internetového obchodu ve vyhledávačích. V České Republice nás zajímají především S-rank a PageRank. S-rank je hodnocení vyhledávače Seznam.cz (stupnice 0-100) a PageRank je hodnocení vyhledávače Google.com (stupnice 0-10).

S-rank zjistíte po nainstalování Seznam Lištičky do svého počítače. Odkaz pro stáhnutí tohoto programu: http://software.seznam.cz/listicka/?browser=geck

Po nainstalování Seznam Lištičky se vám automaticky začne zobrazovat ve vašem internetovém prohlížeči vodorovná lišta s logem Seznam.cz, jejíž jedna z položek je nazvaná S-rank. Při najetí nad položku S-rank se vám zobrazí Hodnocení aktuální stránky na stupnici S-rank.

PageRank zjistíte obdobně, po nainstalování lišty Gogole Toolbar. Odkaz pro stáhnutí tohoto programu: http://toolbar.google.com/T4/intl/cs/

Při instalaci programu Google toolbar je potřeba v jednom z nabídnutých oken zakliknout „Aktivace měření PageRank". Bez tohoto zakliknutí instalace ztrácí smysl. Vše ostatní je podobné jako u Seznam Lištičky.

Pro získání co největšího ranku je potřeba, aby na váš web odkazovalo co nejvíce kvalitních webů. Kvalitním webem je myšlen obsahově hodnotný web s vysokým rankem, nejlépe tématicky příbuzný. Proto v prvé řadě je potřeba získat odkaz z různých oborových katalogů firem, oborových diskuzí apod. Poté je dobré mít odkaz v katalozích firem (českých je cca 300) .Když vyčerpáte možnosti, aby partnerské weby odkazovaly na vás, aniž byste museli odkazovat vy na ně, zahajte výměnu odkazů.

 

Základní zásady při výměně odkazů

  • Snažte se vyměňovat odkazy s weby, které mají větší rank, než váš web.
  • Odkaz umísťujte do stejných částí webů, jako partnerský web. Pokud bude partnerský web odkazovat na vás z nějaké podstránky, neodkazujte na něj ze své titulní stránky.
  • Po čase pravidelně kontrolujte, zda na vás partnerské weby odkazují. Může se stát, že na partnerském webu bude váš odkaz zrušen, vy však na něj budete odkazovat. Neprodleně kontaktujte provozovatele partnerského webu a požadujte nápravu. Případně odkaz smažte ze svého webu.
  • Pro výměnu odkazů si založte speciální podstránku nazvanou např. Odkazy, Partneři, Doporučujeme apod. Tuto možnost máte většinou v Infoboxu, nebo v horní menu liště.
  • Občas měňte HTML kód (bude uveden dále) vašeho odkazu tak, aby partnerské stránky odkazovaly nejen na titulní stránku vašeho webu, ale i do dalších částí webu.

 

Kam umístit odkaz

Většina internetových obchodů vytvořených naši firmou Religis s.r.o. má možnost umísťovat odkazy do tří částí obchodů:

  • Tím nejcennějším místem je sekce Partneři, umístěna většinou ve spodní části levého okraje. Zde umístěné odkazy mají obrovskou hodnotu pro partnerský web. Umísťujte zde proto odkazy s uvážením a vždy trvejte na umístění svého odkazu do podobné části partnerského webu.
  • Druhým důležitým místem je zápatí obchodu. Zde je potřeba umísťovat odkazy s rozumem a je potřeba najít rozumnou hranici, kdy odkazy příliš nenarušují grafický vzhled obchodu. U zde umístěných odkazů také požadujte umístit svůj odkaz nejméně do zápatí partnerského webu.
  • Třetím místem je již zmíněná podstránka, nazvaná např. Odkazy apod. Je to nejběžnější umístění odkazů.

 

Jak vložit odkaz partnerského webu do internetových obchodů RELIGIS

Zápatí a podstránky jsou vytvářeny textovým editorem, často nazývaným Wysiwyg editor. Tento textový editor obsahuje některé funkce podobné MS Word. V pravém horním rohu tohoto editoru naleznete tlačítko HTML.

Ukázka editoru pro vkládání HTML kódu

Po kliknutí na toto tlačítko se vám otevře nové okno, do kterého vložíte HTML kód odkazu. Poté kliknete na tlačítko Změnit, čímž se toto okno zavře. Do textového editoru se automaticky přidá vložený odkaz. Zmáčknete tlačítko uložit. Tímto jste vložili odkaz do svého internetového obchodu.

 

Jak vytvořit HTML kód vlastního odkazu

Pro vytvoření kódu odkazu můžete využít následujícího nejčastějšího modelového kódu:

<a href="http://www.bavlna.cz" title="Prodej povlečení, přikrývek a polštářů">Povlečení</a>

Internetová adresa http://www.bavlna.cz je adresa, na kterou bude odkaz směřovat. Jakmile se vám podaří zajistit vysoký rank na titulní stránce vašeho internetového obchodu, změňte tuto internetovou adresu na adresu vedoucí do některé velmi důležité kategorie vašeho obchodu (například http://www.bavlna.cz/lozni-povleceni).

Popisek Prodej povlečení, přikrývek a polštářů se zobrazí při najetí myší nad odkaz. Tato informace by měla přesvědčit lidi kliknout na tento odkaz.

Slovo Povlečení umístěné ke konci kódu, je právě to slovo, které tvoří odkaz. Mělo by to být klíčové slovo, na které optimalizujete web.

Nezapomeňte na uvozovky!

 

Výše uvedený tvar odkazu je nejpoužívanější, ale není nejlepší. Nejlépe hodnocený je odkaz umístěný uprostřed věty. Proto můžeme z výše uvedeného kódu vytvořit následující lepší variantu:

Prodej <a href="http://www.bavlna.cz" title="Prodej povlečení, přikrývek a polštářů">povlečení</a> na internetu.

Takovýto kód vytvoří na webu odkaz: Prodej povlečení na internetu.

Závěrem

Výměna odkazů není jednoduchou záležitostí. Je potřeba být trpělivý a správně volit partnerské weby. Je potřeba si uvědomit, že se výměna odkazů na výši vašeho ranku neprojeví hned, ale třeba až po několika týdnech. Zároveň nestačí mít několik málo odkazů.

Taky je potřeba vždy opravdu pořádně promýšlet, s kým budete odkaz vyměňovat. Různé stránky podporující nezákonné aktivity, případně herní či sexuální služby opravdu nejsou vhodnou volbou. Můžete se dostat na „černou listinu" vyhledávačů a odtamtud je cesta hodně složitá.

 

Mnoho zdaru při výměně odkazů!

Ondřej Eliáš